Jag trivs med mitt jobb och den ena dagen är aldrig den andra lik. Jag går till jobbet fylld av förväntningar om vad som ska hända och jag har ingen aning om vad som ska hända. Men trots underbara arbetskamrater och varierande arbetsuppgifter kan jag ändå inte låta bli att fundera över hur det skulle vara att jobba med Facebook. Har hittat en del jobbannonser där olika företag letar efter Facebook-experter.

Första gången jag såg en annons från ett företag som heter Mediakonsulterna och att de sökte säljare så visste jag inte att det fanns en rad olika jobb med Facebook förutom datatekniker och dataexperter. Men runt 4,6 miljoner svenskar har ett Facebook konto så det finns gott om potentiella kunder som företag kan nå via Facebook. Om en person trycker på gilla så ses detta av användarens alla vänner så det är ett utmärkt sätt att öka ett företags exponering.

En Facebook-expert hjälper företag att nå till nya kunder och även om det kan låta enkelt att bara posta innehåll på Facebook så kräver det engagemang såväl som kunskaper och kreativitet för att lyckas. Jag tycker att jobb hos företag som erbjuder dessa tjänster, såsom Mediakonsulterna, låter som en härlig utmaning och något som allvarligt får mig att överväga om jag verkligen vill stanna kvar på mitt jobb, trots att jag gillar det.